نشست سه جانبه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نشست سه جانبه
نوشته شده در 12 دی 1389
بازدید : 15
نویسنده : مولوی
سران سه كشور پاكستان ،افغانستان و تركيه در حاشيه نشست اكو نشستي مشترك را برگزار كردند.

در اين نشست زرداري،كرزاي و گل روساي جمهور پاكستان ، افغانستان و تركيه بر توسعه مناسبات سه جانبه،حل اختلاف‌ها ميان افغانستان و پاكستان ، چگونگي مذاكره با طالبان ، برگزاري رزمايش مشترك مبارزه با تروريسم به توافق رسيدند.

با توجه به اينكه اين كشورها پيش از اين نيز ديدارهاي سه جانبه و دوجانبه‌اي برگزار كرده‌اند ، ديدار اخير مي‌تواند با اهدافي خاص صورت گرفته باشد.

الف، پاكستان و افغانستان به رغم اختلاف‌هاي موجود بويژه در زمينه چگونگي برقراري امنيت در منطقه ، تلاش‌هاي گسترده اي براي بهبود مناسبات را آغاز كرده‌اند. آنها در كنار مذاكرات دو جانبه برآنند از ظرفيت‌هاي ساير كشورها براي رسيدن به اين مهم برخوردار شوند. برگزاري نشست‌هاي سه جانبه با جمهوري اسلامي ايران و نيز تركيه از جمله اقدامات افغانستان و پاكستان براي برخوردار  شدن از ظرفيت‌هاي كشورهاي منطقه براي حل اختلاف‌هاي موجود مي‌باشد.
ب، تركيه در سياست خارجي خود اصولي را پيگيري مي‌كند كه بخشي از آن شامل افغانستان و پاكستان است.

اولا تركيه در كنار روابط با غرب به دنبال توسعه مناسبات با شرق و كشورهاي اسلامي است. روند تحولات نشان مي‌دهد كه تركيه دو گام به سمت شرق و يك گام به سمت غرب بر مي‌دارد. توسعه مناسبات با كشورهاي افغانستان و پاكستان با داشتن موقعيت استراتژيك از جمله مناطق مورد نظر تركيه در سياست رويكرد به شرق است.

ثانيا، تركيه با اصل ميانجي گري در حل مسائل جهاني سعي دارد به بازيگري فعال در معادلات بين المللي مبدل شود. اين امر را در اقدامات تركيه در بسياري از تحولات جهاني مي‌توان مشاهده كرد كه از ابعاد منطقه‌اي به جهاني سوق يافته است. تركيه تلاش دارد با اين اقدامات حضور خود به عنوان عضو غير دائم شوراي امنيت را تكرار كند.

ثالثا ، تركيه به عنوان بخشي از ناتو تلاش دارد تا نقش فعال خود را براي ساير اعضا به نمايش گذارد. اين مسئله همچنين مي‌تواند قدرت چانه زني تركيه را براي عضويت در اتحاديه اروپا بالا ببرد.

با توجه به چالشهاي گسترده ناتو در افغانستان و روابط با پاكستان ، تركيه با ميانجي گري در مسائل افغانستان و پاكستان از جمله در روند مذاكره با طالبان مي‌تواند اهداف خويش در ناتو و اروپا را بيش از پيش پيگيري كند.

در جمع بندي كلي از نشست س جانب تركيه مي‌توان گفت كه اين نشست از يك سو نشانگر عزم پاكستان و افغانستان براي كاهش تنشها و نيز تحركي ديگر از سوي تركيه براي رويكرد به شرق و نيز ارتقاي جايگاه خود در قالب ناتو و اروپا است كه مي‌تواند تحولاتي جديد را در منطقه به همراه داشته باشد هر چند كه اقدامات اشغالگران افغانستان چالشهايي را در اين روند بويژه حل اختلاف‌هاي افغانستان و پاكستان به همراه داشته و خواهد داشت.

قاسم غفوري-جام جم آنلاين



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: